Matematikemnedage

Salen sejler… Hvidt pap ligger i store og små stykker overalt sammen med skæreknive, limpistoler og lange ledninger, der fører op til de mange computere, hvor nogle elever fokuseret sidder med funktioner og geometri i øjnene, mens de regner og regner. På gulvet ligger andre elever og træner deres pincetgreb. Siden igår morges har de været i gang med at beregne, konstruere og bygge kreative og anderledes bygninger. Nogle har valgt et elevhus med plads til 24 elever, andre et badeland med kreativt formede pools, en multihal med plads til mange fede events eller måske Nørre Åby Lufthavn.

700_9793

Ved første øjekast ser dette totalt kaotisk ud… og det er det måske også, men Markus og Emilie er enige om, at det var været fedt at arbejde uden for klassen og være sammen om et kæmpe fælles projekt for hele skolen.

Der arbejdes i grupper på 3-4 elever, og det har været gruppens egen opgave at få delt arbejdet mellem sig. Jonas har siddet meget og beregnet og lavet opgaver. “Det har været sjovt og anderledes… og ind imellem også lidt hårdt. Især når I laver snydeopgaver!”. Men nu har han da lært, at et kvadrat også er en rektangel.

“Jeg elsker at sidde og nusse med tingene, så jeg har mest bygget på vores badeland” fortæller Andrea. “Det har været super hyggeligt at arbejde på denne måde”.

Kristian synes dog, at deres lufthavn ligner en koncentrationslejr. “Det er der i hvert fald mange, der har sagt”.

Vi slutter dagen i dag af med at lave en stor udstilling, hvor ikke bare bygningerne udstilles, men også de mange beregninger, der har ført frem til konstruktionen. Disse er jo mindst lige så vigtige for en matematikemnedag.

Efterfølgende kårer vi den flotteste bygning og det bedste matematik og glæder os til at vise det hele på søndag til efterskolernes dag.

700_9878

Matematikken længe leve!

Signe 26. september

Tilbage